top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד ערן וייסמן

דבורה Bee-3ׂ לפנייך!!! 🐝🐝🐝🐝

עודכן: 16 בספט׳ 2020


הכל על מכשיר הדבורה, אמצעי אכיפת מהירות של משטרת ישראל



לאלו שאינם מכירים, אפרט קצת על מכשיר הדבורה b3 שנמצא בשימוש אינטנסיבי ע"י אגף התנועה ומהווה את חוד החנית באמצעי אכיפת מהירות.






יש לציין כי בשל מגבלות ואופי האכיפה עם מכשיר הדבורה, האכיפה מבוצעת בעיקר בצפון ודרום הארץ בכבישים עם נתיב אחד לכל כיוון נסיעה.



מכשיר הדבורה מותקן בתוך ניידת משטרה סמויה או גלויה כאשר על גג הרכב מורכב גשר ועליו 2 אנטנות רדאר (אחת לכל כיוון).

כאשר רכב נכנס לתחום הפעולה של הדבורה, מוצג בלוח המכשיר חץ המורה על כיוון ההפעלה שהוגדר למכשיר, מהירות הנסיעה שלו ביחס למיקום הניידת ומהירות הנסיעה של רכב המטרה.

חשוב לדעת כי מכשיר הדבורה אינו מציין את המרחק בין הניידת לרכב המטרה.


בניגוד למכשיר הממל"ז אשר עובד בשיטת קרן הלייזר, מכשיר הדבורה פועל בשיטת הרדאר וניתן להפעילו הן בצורה סטטית והן תוך כדי תנועה.

האכיפה מתבצעת במגוון רחב של אפשרויות, שבהן:

* מצב נייד (ניידת בתנועה) לרכב המגיע אל מול הניידת בנתיב הנגדי.

* מצב נייד לרכב הנוסע מלפני או אחריי הניידת.

* מצב סטטי (ניידת עומדת בצד הדרך) לרכב מתקרב /מתרחק.

* שעון עצר (לא בשימוש)


 

טווח הפעולה של המכשיר הינו ברדיוס של כ 1 ק"מ לערך (תלוי תוואי שטח) אך יש צורך להינעל על הרכב הנמדד שהוא בטווח ראייה של השוטר וזאת על מנת לוודא כי הוא בודד ברדיוס של 50 מ'.

 

אופן הפעלת המכשיר והאופציות הרבות לאכיפה הופכות את המכשיר ליעיל מאוד, וזאת בניגוד לממל"ז שמכוון כל פעם כלפי רכב אחד כשהניידת במצב סטטי בלבד. אולם קיימות מספר מגבלות באופן הפעלת המכשיר שיש להקפיד עליהן כגון:


· על הרכב הנמדד להיות בודד בקטע האכיפה ברדיוס של 50 מ' ממנו ללא רכבים ו/או רכבות/ מטוסים.

· אין לבצע אכיפה כאשר יורד גשם או שלג.

· נעילת מהירות מדידה תתבצע רק לאחר 3 שניות בהן מהירות רכב המטרה הייתה קבועה.


 

חשוב לדעת, מכשיר הדבורה אינו מצלם את הרכב הנמדד ואין תיעוד של העבירה!!!

 

בפסיקה שנעשתה לגבי מכשיר הדבורה בבתי המשפט השונים נקבע כי המכשיר אמין ומדויק, אך כל זאת בכפוף לקיומם של תנאי הפעלה של המכשיר. השוטר אשר מפעיל את המכשיר צריך להיות מיומן בהפעלתו וכן להפעילו ע"פ כללים ברורים מאוד. בשל העובדה כי אין לסטות מדרך ההפעלה של המכשיר, זהו למעשה עקב אכילס של המכשיר.


עורך דין לתעבורה אשר מכיר את מגבלות הדבורה ואת ההנחיות לאופן הפעלתה, בוחן לעומק את חומר הראיות בתיק, את אופן עבודתו של השוטר, בדיקות שנערכו למכשיר בתחילת ובסוף המשמרת וכן את תקינות המכשיר.

כל זאת בכדי להטיל ספק בתוצאת המדידה וע"י כך להגיע להסדר מקל בתיק או לחילופין להביא לזיכויו של הנהג הנאשם בנהיגה במהירות מופרזת.


לאור המגבלות הרבות באופן פעולת הדבורה, מספר הזיכויים הגבוה ביותר בבתי המשפט בעבירות מהירות, הינם דוחות תנועה שנרשמו באמצעות מכשיר הדבורה.


קיבלת דו"ח מהירות מופזרת עם נק' ? הזמנה למשפט בעבירת מהירות מופזרת?


במידה ומדידת המהירות בוצעה באמצעות מכשיר הדבורה, מומלץ מאוד להיוועץ עם עו"ד לתעבורה בכדי שיבחן את חומר הראיות (שלרוב יהיה עם כשלים) וייצג את הנאשם בבית המשפט וזאת בכדי להימנע מרישום נק' במשרד הרישוי או מפסילת רישיון הנהיגה.













bottom of page