top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד ערן וייסמן

דו"ח על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – המותר והאסור

עודכן: 13 בפבר׳ 2021


בשנים האחרונות עם השתלטות הסמארטפון על חיינו והעובדה שהטלפון הפך להיות כלי רב תכליתי, "נולדה" לה למעשה עבירה חדשה אשר בעבר כמעט ולא נעשה בה שימוש פרט לאלו אשר שוחחו בטלפון שלא באמצעות דיבורית.

כיום בשל המידע הרב אשר זמין בטלפון הנייד, נהגים רבים עושים בו שימוש בזמן הנהיגה כאשר מחזיקים אותו בידם או כאשר הוא מונח על מתקן ברכבם.

שימוש בטלפון הנייד תוך כדי נהיגה גורם להסחת הדעת של הנהג אשר עלולה לגרום לתאונה. מחקרים רבים מראים כי הסיכוי לתאונה בעת שימוש בנייד תוך כדי נהיגה גבוהה פי 10 ממצב דברים בו הנהג נוהג ומרוכז בנהיגתו.

על כן, משטרת ישראל ורשויות החוק עשו שינוי תפיסתי נרחב בשל ממצאים אלו והחלו לבצע אכיפה ממוקדת ואינטנסיבית כנגד מבצעי עבירה זו אשר מסכנת את משתמשי הדרך והנהג עצמו. משטרת ישראל החלה להכניס לשימוש אמצעים רבים ומגוונים גלויים וסמויים על מנת להרתיע ולצמצם את התופעה המסוכנת.


כמו כן, בעבר לעבירה זו היו מוצמדות 4 נק' במשרד הרישוי אך לאור היקף התופעה והסיכון הגלום בה, החמיר המחוקק את הענישה וכיום מוצמדות 8 נק' בנוסף לקנס ע"ס 1000 ₪ לעבירת השימוש בטלפון בזמן נהיגה.


אז מה מותר ומה אסור לעשות עם הטלפון הנייד בזמן נהיגה?

החוק מחייב נהג רכב להחזיק את ההגה או הכידון בשני ידיו והוא רשאי להסיר יד אחת לצורך הבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי תנועה.

כמו כן, בתקנה 28ב(1א) נקבע כי חל איסר על אחיזת טלפון קבוע או נייד, קריאה או שליחת מסרון, ויעשה בהם שימוש רק באמצעות דיבורית שזה למעשה התקן המאפשר שימוש ללא אחיזה במכשיר או התקן יציב המונע נפילה (מתקן לטלפון נייד).

אי לכך, למעשה כל פעולה אשר מאלצת את הנהג לגעת במכשיר הנה אסורה ומסכנת את הנהג בקבלת דו"ח וחמור מכך להתרחשות תאונה.

לאחרונה, זיכה בית משפט השלום לתעבורה בחיפה נהג אשר נתפס ע"י שוטר כאשר הוא נוגע בטלפון הנייד שלו אשר היה מונח במתקן קבוע ברכב. בית המשפט הנכבד קבע כי שימוש במסך המגע לצורך מענה או חיוג הוא מותר ואף קבע כי לדידו כוונת המחוקק הייתה לאסור על פעולות אחרות כגון שליחה וקבל הודעות או מיילים או החזקה של המכשיר לשימושים שונים אחרים.

בעקבות פסק דין זה נהגים רבים נשארו מבולבלים ואף מסיקים כי עצם פסיקה זו של בית המשפט למעשה מתירה שימוש כפי שתואר בטלפון הנייד. אולם, אין כך הדבר. החוק נשאר עומד בעינו ופסיקה של בית משפט שלום אינה מחייבת בתי משפט ושופטים אחרים ולכן במקרה אחר ונסיבות אחרות אין להניח כי בית משפט יקבל טענות דומות.

על כן, השימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה מוגבל מאוד ואין לבצע בו פעולות או לאחוז בו בזמן נהיגה (גם לא בשימוש "בספיקר"). מנגד, שימוש בתוכנת ניווט (וויז לדוגמא) מותרת כאשר הטלפון מונח במתקן קבוע.


קיבלתי דו"ח על שימוש בטלפון בזמן נהיגה עם 8 נק' ו 1000 ₪ קנס, יש מה לעשות??

כמובן!!

צריך לזכור כי על כל עבירת קנס ניתן להגיש בקשה להישפט ולכפור בביצוע העבירה. השוטר אשר עורך את הדו"ח נדרש לפרט בצורה ברורה את האופן בו הבחין בעבירה ואף לפרט את הפעולות שנקט מרגע ההבחנה בעבירה עד לעצירת הנהג.

במקרים רבים עו"ד לתעבורה ימצא לא מעט "כשלים" ובעיות בדו"ח אשר מטילים בספק את היכולת של השוטר להבחין בעבירה כפי שציין. טיעונים טובים ומבוססים יוכלו להוביל להסדר טיעון מקל, אשר יוביל למחיקת הנקודות. לעיתים, ניתן אף להביא לביטול האישום או לזיכוי.

 

חשוב לדעת כי עומדת לכם הזכות להגיש בקשה להישפט בגין דו"ח זה תוך 90 יום מיום ביצוע העבירה. תשלום הקנס מהווה הודאה בביצוע העבירה ורישום 8 נקודות במשרד הרישוי לחובתכם.

 

מה עליי לעשות במפגש עם השוטר?

במפגש הראשון עם השוטר נהגים רבים מתנצלים ומרגישים צורך ברור להסביר את מעשיהם. כעו"ד לתעבורה אני נתקל רבות בתגובות כגון: "רק רציתי להפעיל וויז", "זו הייתה שיחה דחופה מבית החולים", "קיבלתי הודעה חשובה מהעבודה" ועוד ועוד.

הימנעו מכך!!

הסבר או התנצלות מתפרשת כהודאה באשמה והשוטר ידאג לרשום דברים אלו בתגובת הנהג והדבר יפגע באפשרות לתקן את כתב האישום במידה ותבקשו להישפט בגין עבירה זו.

מניסיוני, הודאה שלכם או התנצלות הפני השוטר לא תגרום לשוטר להתרכך ולוותר על רישום הדו"ח!


קיבלתי בדואר דו"ח על שימוש בטלפון ולא עצר אותי שוטר, איך זה יכול להיות?

לאחרונה, כחלק מהמאמצים הרבים שמשקיעה משטרת ישראל בעבירת השימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, מופעלים אמצעי אכיפה שונים ומגוונים.

כיום משטרת ישראל מפעילה מצלמות טקטיות ומצלמות אשר מופעלות בידי שוטר בשטח בכדי לתעד ביצוע עבירות שונות ועבירות שימוש בטלפון בפרט. כל זאת לצד האכיפה המסורתית ע"י ניידות ואופנועי המשטרה.

שיטת האכיפה באמצעות מצלמות סטילס מתבצעת בידי שוטר אשר מתמקם בנקודה בה הוא שולט על קטע כביש וזאת מבלי להיות חשוף לנהגים בכביש. כאשר השוטר מבחין בהחזקה ו/או שימוש בטלפון נייד הוא מצלם את הנהג אשר מבצע את העבירה כמו גם את הרכב כולו. לאחר מכן נשלח דו"ח לבעל הרכב.

השימוש במצלמות טקטיות (מצלמות אשר מוצבות ע"ג חצובה בדרכים) דומה ומתבצע כאשר המצלמה נשלטת מרחוק ע"י שוטר עם מכשיר צפייה ומתעדת את ביצוע העבירות.

יש לציין כי דוחות מסוג זה אשר קיים תיעוד של מבצע העבירה תוך כדי ביצועה, מקשה על היכולת לכפור בביצוע העבירה.


עצר אותי שוטר וקיבלתי הזמנה למשפט ו 4 נק' על "תצוגה הנראית לנהג בעת נהיגה" בגלל שהיוטיוב פעל בטלפון על המתקן הקבוע, למה ומה אני יכולה לעשות?

לפי תקנה 28א לתקנות התעבורה חל איסור כי תופעל תצוגה הנראית לעין ממושב הנהג. התרנה מסייגת זאת כי איסור זה אינו חל על תצוגה המיועדת לבקרה או ניווט הרכב.

על כן, חל איסור על הפעלת סרטים, קליפים, וכל תצוגה שאינה לצורך ניווט או תפעול מערכות הרכב.

חשוב לציין כי העובר עבירה זו יקבל הזמנה לדין לבית המשפט לתעבורה ואף נתקלתי במקרים בהם נהגים נפסלו לאחר שהורשעו בעבירה זו.


קיבלתם דו"ח על שימוש בטלפון?? קחו נשימה ולפני שאתם רצים לשלם ולספוג 8 נק', פנו לעו"ד לתעבורה שיבחן את הדו"ח באם יש מקום לבקש להישפט ולהימנע מרישום הנקודות.

bottom of page