top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד ערן וייסמן

נהיגה בשכרות- שאלות ותשובות נפוצות של נהגים

עודכן: 25 בינו׳ 2023

מאמר זה מרכז מגוון רחב של שאלות ותשובות שעלו בקרב נהגים בנוגע לנהיגה בשכרות. יש לכם שאלה נוספת שלא מצאתם לה תשובה? מוזמנים לשאול אותי בתגובות!
ש: נעצרתי לבדיקת שכרות, האם אני חייב להיבדק בינשוף? האם אני יכול לסרב לבדיקה?

ת: לא ניתן לחייב אדם לבצע בדיקה בינשוף, אך חזקה בחוק כי אדם שסירב לבדיקה יראו אותו כמי שעבר עבירה לפי סעיף 62(3) לפקודת התעבורה והיא נהיגה בשכרות. על כן, לא מומלץ לסרב לבדיקת שכרות!


ש: כמה אלכוהול מותר לשתות ולנהוג כאשר מדובר בנהג ותיק?

ת: החוק אינו מגדיר כמות מותרת לשתייה והכמות משתנה מאדם לאדם כתלות במשקל הגוף ומשתנים נוספים. אולם, החוק מגדיר כי יראו אדם שיכור באם ריכוז האלכוהול בדמו גבוה מ 50 מיליגרם ל 100 מ"ל דם או 240 מיקרוגרם באוויר נשוף (בדיקת ינשוף). חשוב לציין כי לאור פסיקה של בית משפט (פס"ד מדינת ישראל נ' עוזרי) משטרת ישראל אוכפת ומגישה כתבי אישום רק מכמות של 290 מיקרוגרם.


ש: מהי כמות האלכוהול המותרת לשתייה לנהג חדש?

ת: לנהג חדש ונהג צעיר אשר נכללים באוכלוסיות מיוחדות חל איסור לשתות אלכוהול ולנהוג, אולם בחוק נקבע כי תחל אכיפה מכמות של 50 מיקרוגרם באוויר נשוף(בבדיקת ינשוף) או 10 מיליגרם אלכוהול ביחס ל 100 מ"ל דם. בפועל, רף האכיפה של המשטרה בשטח לנהגים אשר מוגדרים כאוכלוסייה מיוחדת הינו 100 מיקרוגרם בבדיקת הינשוף.


ש: מהי בדיקת מאפיינים שנערכה לי כאשר נעצרתי לבדיקת שיכרות?

ת: בדיקת מאפיינים הייתה בעבר כלי לקביעה באם נהג נוהג תחת השפעת אלכוהול וזאת בטרם היו בשימוש מכשירי אכיפה שמאפשרים מדידה של כמות האלכוהול בגופו של נהג.

מאז שנת 2005, כאשר נכנס מכשיר הינשוף לשימוש במשטרת ישראל בדיקה זו נלווית לתוצאות מכשיר הינשוף ולא היא אשר תקבע באם נהג שיכור. מדובר במבחן אחיד לפיו השוטר בוחן את התנהגות הנהג, ערנותו, ויציבותו של הנהג ובכך מתאפשרת התרשמות נוספת למצבו של הנהג מעבר לתוצאות בדיקת הינשוף.

בדיקת נשיפון לנהג
בדיקת שיכרות

ש: נהיגה בשכרות מה העונש?

ת: סעיף 39א' לפקודת התעבורה קובע פסילת מינימום של שנתיים לפחות כאשר אדם מורשע בעבירת השכרות בפעם הראשונה. אולם, במרבית המקרים עו"ד לתעבורה יגיע להסדר טיעון מקל כאשר יש כשלים בחומר החקירה כך שתתאפר חריגה מעונש המינימום הקבוע בחוק.


ש: נתפסתי נוהג בשכרות פעם שנייה, מה העונש שמצפה לי?

ת: סעיף 39א' לפקודת התעבורה קובע כי אדם שהורשע בשכרות פעם שנייה בתוך שנה ממועד עבירת השכרות הראשונה, עונש פסילת המינימום לא יפחת מ 4 שנים. כמו כן התיק יסווג כתיק אדום (שיפוט מהיר) ומבצע העבירה יזומן למשפט בתוך חודש ממעוד ביצוע העבירה כמו גם בקשה לפסילה עד תום ההליכים המשפטיים.


ש: אני נהג רכב ציבורי ותיק, מהו רף האכיפה לנהיגה בשכרות?

ת: נהג ציבורי ונהג רכב מסחרי מעל 3500 ק"ג נחשבים אוכלוסייה מיוחדת בדיוק כמו נהג חדש ונהג צעיר וחל איסור לשתות ולנהוג. רף האכיפה הינו כ 50 מיקרוגרם בבדיקת ינשוף או 10 מיליגרם ל 100 מ"ל דם.


ש: קראתי מאמר בו נכתב כי ניתן להפחית את העונש בנהיגה בשכרות בצורה משמעותית שיש נסיבות מקלות ועברי התעבורתי נקי לגמרי. האם זה נכון?

ת: במידה ותורשע בנהיגה בשכרות, גם עבר תעבורה נקי לגמרי עם ותק נהיגה ארוך לא יאפשרו לחרוג מעונש המינימום הקבוע בחוק. על מנת לחרוג מפסילת המינימום של שנתיים עו"ד לתעבורה צריך למצוא כשלים בחומר הראיות ולגרום לתביעה לתקן את סעיף האישום מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול שלצידה פסילת מינימום של 3 חודשים ולא שנתיים.


ש: נתפסתי נוהג בשכרות עם תוצאה של 900 מיקרוגרם בינשוף, האם העונש שלי יהיה מחמיר לעומת מישהו שנתפס עם כמות של 400 מיקרוגרם?

ת: רמת האלכוהול בגופו של הנהג תשפיע באופן ישיר על מדרג העונש. כאשר מדובר בכמות שהיא מעל 600 מיקרוגרם, התביעה המשטרתית תסווג תיק זה כתיק תלת"ן(תיק אדום שיפוט מהיר) ותדרוש ענישה מחמירה יותר.


ש: נתפסתי בנהיגה בשכרות - יש מה לעשות?

ת: קודם כל להירגע! באם נתפסת נוהג בשכרות, מומלץ מיד להתייעץ עם עו"ד לתעבורה. עו"ד לתעבורה עם ניסיון בניהול תיקי שכרות יוכל למצוא כשלים ראייתיים בחומר החקירה ובכך לגרום לתביעה המשטרתית לתקן את כתב האישום ולהגיע להסדר מקל בנסיבות העניין.


ש: מה ההבדל בין מכשיר הנשיפון למכשיר הינשוף של המשטרה?

 ינשוף לבדיקת שיכרות drager 9510
ינשוף משטרתי
נשיפון למדידת רמת אלכוהול
נשיפון משטרתי

ת: מכשיר הנשיפון הינו מכשיר קטן למדידת רמת האלכוהול בצורה מהירה ונמצא בשימוש רק על מנת לקבל אינדיקציה ראשונית באם הנהג חורג מהכמות אלכוהול המותרת. במידה וקיימת אינדיקציה על חריגה מהרמה המותרת, יעוכב הנהג ויועבר לבדיקה במכשיר הינשוף אשר בסיום הבדיקה מוציא פלט מודפס אשר הינו ראיה קבילה בבית משפט.

חשוב לציין כי מכשיר הנשיפון מהווה אך ורק אינדיקציה ראשונית לשוטר, תוצאותיו אינם קבילות בבית המשפט ואין חובה לבצע בדיקה זו .


ש: האם לוקחים את הרכב למי שנתפס נוהג בשכרות?

ת: קצין משטרה רשאי לאסור לשימוש את הרכב שבו בוצעה העבירה למשך 30 יום וזאת לפי סעיף 57א(א)2 לפקודת התעבורה . ככלל, במרבית המקרים הרכב יאסר לשימוש וייגרר למגרש אחסנה למשך 30 ימים והוצאות הגרירה והאחסנה יושתו על בעל הרכב.

חשוב לדעת!! - גם במקרים בהם הרכב לא בבעלות הנהג ושייך להורי הנהג/ רכב עבודה/ רכב השכרה הרכב יאסר לשימוש!


ש: נתפסתי נוהג בשכרות והרכב שייך לאבי הנכה ומשמש אותו, לקחו לי את הרכב ל 30 יום, האם ניתן לערער על החלטת הקצין לאסור את השימוש ברכב?

ת: בעל הרכב והנהג יכולים לערער על החלטת הקצין לבית המשפט לענייני תעבורה. במקרים בהם יתרשם בית המשפט כי הרכב נלקח ללא ידיעת בעליו או לחילופין בעל הרכב עשה כל שביכולתו למנוע את העבירה, קיים סיכוי שבית המשפט יקצר או יבטל את איסור השימוש ברכב.

בית המשפט יכול להתחשב גם במצבים בהם בעל רכב הינו נכה או זקוק לרכב על מנת להגיע לטיפולים רפואיים באופן תדיר בשל מחלה/מצב רפואי מורכב ואיסור השימוש ברכב יפגע בו בצורה קשה מאוד.





נתפסתם נוהגים בשכרות? קיבלתם הזמנה למשפט? הרכב נאסר לשימוש למשך 30 יום?

חייגו לייעוץ מיד!

עו"ד ערן וייסמן

054-3030002


































bottom of page