top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד ערן וייסמן

נהיגה בשכרות: כיצד לקבל עונש מקל?

עודכן: 23 בדצמ׳ 2020


 

נתפסתם נוהגים בשכרות? קיים סיכוי מזערי "לצאת" מהעניין ללא הרשעה. עם זאת, בעזרת ייעוץ משפטי איכותי - בהחלט ניתן לקבל הקלה בעונש



קרוב לחצי מיליון נהגים נתפסים בכל שנה, כשהם נוהגים בגילופין - ומוגש נגדם כתב אישום. מצב זה גורר התמודדות קשה והטלת מגוון סנקציות חמורות. ישנן לא מעט "שמועות" לגבי היכולת של נהג שיכור, להתחמק מאישום: רבים מניחים (בטעות!) כי יצליחו לצאת זכאים, יקבלו עונש מופחת בגין נהיגה בשכרות או יצליחו למנוע את פסילת רישיונם, בכל מיני שיטות. 

אם גם אתה נתפסת נוהג בשכרות ואתה חושב על "טריקים" ו"קסמים" - כדי להפחית את ההסתבכות, עדיף שתיקח בערבון מוגבל את כל הסיפורים; ותדע איך ראוי וכדאי לפעול. אימוץ עצות אחיתופל ונקיטת פעולות נמהרות יכולים לגרור אותך לבוץ עמוק יותר. כך, במקום למזער את הנזק - דווקא תחמיר את מצבך. 

 

נהג שנתפס מבצע עבירה של נהיגה בשכרות - צפוי לקבל עונש חמור. קשה מאד "להציל" אותו, בפרט אם הנהג מגיע לבית המשפט לתעבורה לבד ומספר לשופט על נסיבות מקלות

 

אי אפשר "לצאת נקי" אם נתפסים בנהיגה בשכרות?


זו אמירה גורפת מדי - ונכונה רק באופן חלקי. ככלל, יש דרכים להמתיק את הגלולה - ולהפחית את ההשלכות החמורות של הרשעה, בעבירה של נהיגה בשכרות. יחד עם זאת, מדובר בעניין מסובך. נהג שנתפס מבצע עבירה של נהיגה בשכרות - צפוי לקבל עונש חמור. קשה מאד "להציל" אותו, בפרט אם הנהג מגיע לבית המשפט לתעבורה לבד ומספר לשופט על נסיבות מקלות.


אם כך, איך אפשר בכל זאת להקל על נהג שנתפס נוהג בגילופין?


ראשית, חשוב ללמוד את הנושא: לעשות סדר בדברים, להבין "מי נגד מי", מה קובע החוק ומהן באמת אפשרויות הפעולה.

שנית, חשוב ביותר: לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין מתמחה בדיני תעבורה, בעל ותק וניסיון. עורך דין לענייני תעבורה ינתח את המציאות - ויזהה בזהירות רבה אילו נסיבות ניתן לרתום, לשם זיכוי מנהיגה בשכרות ו/או לשם הקלה בענישה. עורך דין בקי בתחום הוא היחיד, שיידע לזהות את הפרצות שעשויות (אם בכלל) להוביל לזיכוי או עונש מקל. הכל, בזכות גיבוש אסטרטגיה משפטית נכונה, בזהירות רבה. 

 

אחת הדרכים להתגונן מפני אישום של נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא "לתקוף" את מכשיר הינשוף

 

אילו נסיבות יכולות לסייע לזיכוי נאשם בנהיגה בשכרות?


מדידות שגויות

אחת הדרכים להתגונן מפני אישום של נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא "לתקוף" את מכשיר הינשוף. עורך הדין לתעבורה יזמין דו"חות של המכשיר ויאתר מדידות שגויות, תקלות, כשלים תחזוקתיים (למשל: מכשיר שלא כויל במועד כנדרש) ועוד.


הדרכה שגויה

נתיב התגוננות נוסף קיים כאשר הבודק - שוטר או מתנדב - איננו מיומן מספיק בהפעלת המכשיר או שלא היטיב להסביר לנהג אודות המכשיר. בנסיבות בהן בדיקת ינשוף התנהלה באופן לקוי, היא לא תוכל לשמש כראיה להרשעת הנהג. כלומר: בדיקת הינשוף חייבת להתבצע כנדרש, בהתאם להוראות. 

 
 

מהן הדרישות לביצוע בדיקת ינשוף "תקינה"?


תקינות בדיקת הינשוף תלויה במשתנים רבים - ובהם: 


תזמון - יש חשיבות למספר הדקות החולפות בין ביצוע שלבי הבדיקה השונים; 


התנהלות של הנבדק - מצב בו הנבדק אכל, שתה, הקיא, הכניס דבר מה לפיו וכו', בשלב כלשהו של הבדיקה - יכול להיחשב "בעייתי" ולפסול את התוצאות מלשמש כראיה; 


התנהלות הבודק - על בעלי התפקיד המעורבים בבדיקה לשמור על קשר עין רצוף עם הנאשם; אם הוסטה תשומת ליבם, ניתן לטעון נגד משקלה הראייתי של בדיקת הינשוף. 


מילוי דו"ח - גם נסיבות בהן הבודק לא מילא את דו"ח הבדיקה כראוי, יכולות להירתם להוכחת חפותו של הנאשם.

 

ככלל, לא מומלץ לסרב לבדיקת הינשוף ולא מומלץ לנשוף "חלקית" ולהתחכם

 


ביצוע לקוי / מוגבל של בדיקת הינשוף


גם נסיבות מיוחדות, הנוגעות לבדיקת הינשוף, יכולות להוביל לזיכוי מכתב אישום בגין נהיגה בשכרות. כשמדברים על "נסיבות מיוחדות", הכוונה היא לניסיון (לא חכם במיוחד - ולמרבה הצער, די נפוץ) "להתחמק" מהבדיקה ולסרב לה; לצד לניסיון "לעבוד על המכשיר" ולרמות אותו.

ככלל, לא מומלץ לסרב לבדיקת הינשוף ולא מומלץ לנשוף "חלקית" ולהתחכם. עם זאת, במקרה שעשית זאת - תיחשב למי שנתפס נוהג בשכרות ויוגש נגדך כתב אישום. 

במקרה כזה, תוכל להתגונן נגד כתב האישום רק בנסיבות הבאות: אם הנך חולה במחלה שמונעת ממך לנשוף לינשוף או לנשוף באופן מיטבי; או כאשר הבודק לא הסביר לך את משמעות הסירוב. על הבודק להבהיר לך באופן חד משמעי שסירוב לעבור בדיקת ינשוף יהפוך אותך לאשם בנהיגה בשכרות. ההסבר חייב להיות מלווה בהחתמתך.  

מכל המקרים הללו, ניתן להסיק באופן ברור כי רק נסיבות חריגות יוכלו להוביל לזיכוי מאישום בנהיגה בשכרות. מלבד זיכוי, ניתן לנסות "להשיג" הקלה בעונש: כלומר, לחתור למצב שבו - לאחר שתורשע - יוטל עליך עונש קל יותר מהרגיל.

 

לצד עונש מינימום של שנתיים שלילת רישיון, עשוי בית המשפט להטיל על נהג שיכור גם קנס, שלילת רישיון על תנאי ואפילו מאסר (על תנאי או בפועל)

 


קל יותר מהרגיל - מה הכוונה? מהם העונשים המוטלים על נהג שנתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול?


לצד עונש מינימום של שנתיים שלילת רישיון, עשוי בית המשפט להטיל על נהג שיכור גם קנס, שלילת רישיון על תנאי ואפילו מאסר (על תנאי או בפועל). בנסיבות מיוחדות, רשאי בית המשפט להורות על פסילה לתקופה קצרה יותר. כלומר: נהוג להטיל על נהג שיכור עונשים חמורים - אבל ישנה גם פרצה; וניתן להפחית את רוע הגזירה.

 

כדי לגזור את דינו ולקבוע את עונשו של נהג שהורשע בעבירת נהיגה בשכרות, שופטי התעבורה לוקחים בחשבון שיקולים רבים ומגוונים

 

במה הדבר תלוי? על פי מה קובעים בתי המשפט את העונשים שייגזרו על מי שהורשע בנהיגה בשכרות?


כדי לגזור את דינו ולקבוע את עונשו של נהג שהורשע בעבירת נהיגה בשכרות, שופטי התעבורה לוקחים בחשבון שיקולים רבים ומגוונים. על השאלה אילו נסיבות ייחשבו "נסיבות מיוחדות" שיאפשרו הפחתת ענישה של "נהג שיכור", ניתן להשיב באמצעות סקירת הפסיקה הקיימת והסקת מסקנות מהתייחסות השופטים לנסיבות המגוונות.

 

בין השיקולים: חומרת העבירה, כמות האלכוהול שנצרך, עבר תעבורתי (עבירות תעבורה בכלל; ועבירות נהיגה בשכרות בפרט); נסיבות אישיות ועוד

 

מהם השיקולים שמפעיל בית המשפט, בעת קביעת העונש שיוטל בגין נהיגה בשכרות?


בין השיקולים: חומרת העבירה, כמות האלכוהול שנצרך, עבר תעבורתי (עבירות תעבורה בכלל; ועבירות נהיגה בשכרות בפרט); נסיבות אישיות; נחיצות הרישיון (האם מדובר בנהג שזקוק לרכב / לרישיון נהיגה - לשם פרנסה); ובנוסף - השתייכות הנהג ל"אוכלוסיות מיוחדות" - נהג חדש / צעיר - צפוי לעונש חמור יותר. עונש מקסימלי יכול להגיע לארבע שנות פסילה ואף למעלה מכך (לצד מאסר בפועל ורכיבי ענישה נוספים).



לסיכום: קשה מאד להתמודד עם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות. הסיכוי לזיכוי נמוך, אך יחד עם זאת חשוב לדעת שעורך דין לתעבורה בקי בתחום יכול לסייע רבות ולהפחית את העונש שהנהג אמור לקבל. זאת, בצורה משמעותית מאוד. 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page