top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד ערן וייסמן

שיטת הניקוד של משרד הרישוי- כל מה שצריך לדעת ושאלות ותשובות שאתם חייבים לקרוא!

אין נהג בישראל שלא שמע ומכיר את המושג נקודות בהקשר של רישיון הנהיגה שלו. אז מה הם בעצם הנק' של משרד הרישוי?

משרד הרישוי הוא הגוף אשר בין היתר מנהל את רישיונות הנהיגה של אזרחי ישראל. משרד הרישוי מנהל רישום אודות כל נהג במדינת ישראל באשר לכל עבירת תעבורה אותה הוא ביצע.

מטרות השיטה הם להרתיע נהגים מלבצע עבירות תעבורה, לשמש כלי נוסף לאיתור מורשעי נהיגה תכופים, להגן על משתמשי הדרך ולתת בידי נהגים אשר מבצעים מספר רב של עבירות תעבורה כלים מדורגים לשיפור נהיגתם ווידוא כי הם כשירים לנהיגה.

יש לשים לב כי בשיטה זו אין עניין בנהגים המורשעים לעתים רחוקות, ועל כן לעבירת התעבורה החמורה ביותר מוצמדות 10 נק' בלבד אשר לא דורשות כל אמצעי תיקון או סנקציה ממשרד הרישוי.

נהג נורמטיבי אשר אינו מבצע עבירות בדר"כ ימשיך לנהוג כרגיל במשך שנתיים ימים והנק' ימחקו מהרישום במידה ולא ביצע עבירה במהלך השנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה.

 

יש לשים לב שהנק' נרשמות בנוסף לעונש שהוטל על הנהג כגון קנס, פסילת רישיון, תנאי וכו'

 

להלן מדרגות הניקוד אשר נקבעו ע"י משרד הרישוי:

12 נק' – זימון לבצע קורס בסיסי בנהיגה נכונה. 12 שעות לימוד ובסיומו מבחן.

24 נק' – זימון לבצע קורס נהיגה מתקדם בנהיגה נכונה. 12 שעות לימוד ובסיומו מבחן.

36 נק' ומעלה – פסילת רישיון נהיגה ל 3 חודשים.

72 נק' ומעלה- פסילת רישיון ל 9 חודשים, מבחן עיוני ומעשי, עמידה בבדיקות כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.


אז איך שיטת הניקוד עובדת הלכה למעשה?

רישום הנק' מתבצע בגין כל עבירה עם נק', למעשה ברגע בו נהג קיבל דו"ח הנקודות ירשמו לחובתו במשרד הרישוי לפי מועד ביצוע העבירה. במידה ולא ירשמו נק' במהלך תקופה של שנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה, הנק' יתאפסו. אולם, במידה ויבוצעו עבירות נוספות מבלי שחלפו שנתיים הם יצטברו לנק' שכבר נרשמו עד שתעבור תקופה של שנתיים נקיות מעבירות. כמו כן, כאשר נהג הגיע ל 22 נק' לחובתו, תקופת המחיקה של השנתיים תוארך ותעמוד על 4 שנים!!!


ולדוגמא:

רוני ממהרוני יצא מביתו במגדל העמק לעפולה ונתפס כאשר הוא נוהג במהירות של 125 קמ"ש בכביש שבו המהירות המותרת הינה 90 קמ"ש. השוטר רושם לרוני דו"ח מהירות ע"ס 750 ₪. לעבירת המהירות אשר יוחסה לרוני מוצמדות ע"י משרד הרישוי 8 נק'. במידה ורוני ממהרוני ינהג במשך שנתיים ולא יבצע כל עבירה, הנק' יתאפסו. אולם, אם במהלך השנתיים רוני ממהרוני יתפס שוב כשהוא ממהר על הכביש, הנק' שירשמו לחובתו יתווספו לאלו הקיימות ובמידה ורוני יהיה עם 12 נק' ויותר הוא יזומן לקורס נהיגה נכונה.


אז כמה נקודות יש לי היום??

באפשרותו של כל נהג להוציא את תדפיס מצב הנקודות שלו באופן מידי ממשרד הרישוי במספר דרכים. הגעה פיזית למשרד הרישוי וללא כל עלות או במכשיר הרישיומט אשר ממוקם בסניפי סופר פארם. דרך נוספת אשר אורכת זמן היא בשיחת טלפון מול מוקד משרד הרישוי בטלפון *5678 וקבלת הרישום בדואר.


קיבלתי מכתב בו נרשם כי רישיון הנהיגה של מותלה מכיוון שלא ביצעתי קורס נהיגה מונעת, מה עליי לעשות?

נהג אשר נדרש לבצע אמצעי תיקון (נהיגה מונעת) כאשר הגיע למדרגת נק' מסוימת נדרש לבצע זאת תוך פרק זמן של 6 חודשים מקבלת מכתב הדרישה ממשרד הרישוי. במידה ולא בוצע אמצעי התיקון, רשות הרישוי יכולה להתלות את רישיון הנהיגה (ביטול זמני) עד לביצוע אמצעי התיקון.


קיבלתי דו"ח, מתי יירשמו לחובתי הנקודות לחובתי?

קודם כל זה משתנה בהתאם לסוג הדוח אותו קיבלת. במידה וקיבלת אזהרה, לא ירשמו נק' כלל. במידה וקיבלת דוח קנס, הנק' ירשמו ברגע שהדוח ישולם.


מצב הנק' שלי בעייתי ואני מנסה לדחות את רישום הנק' בכדי לא להיפסל, האם אי תשלום הדו"ח ימנע את רישום הנק' לחובתי?

לא. במידה ולא תשלם את הדוח במועד האחרון לתשלום או תבקש להישפט בגינו, הדבר יחשב כהודאה באשמה ורישום הנק' יתבצע. כמו כן תקבל כפל קנס.


קיבלתי דוח קנס על מהירות מופרזת וביקשתי להישפט בגינו, מתי הנק' ירשמו אם בכלל?

למעשה ברגע שהגשת בקשת להישפט, הדוח עובר למסלול בבית משפט ורק לאחר סיום ההליך במידה ותורשע, ירשמו הנקודות לחובתך.


קיבלתי זימון לבית משפט לתעבורה על נהיגה בשכרות ורשום לצד העבירה 10 נק'. מתי הנק' ירשמו לחובתי?

במידה וזומנת לבית משפט בגין עבירת נהיגה בשכרות, לאחר ניהול ההליך בבית המשפט לתעבורה רק במידה ותורשע ירשמו הנק' לחובתך. כלומר יכול להיות מצב בו ההליך מתנהל במשך שנתיים והנקודות ירשמו בסיום המשפט בתום השנתיים.


הייתי מעורב בתאונת דרכים והוגש נגדי כתב אישום על נהיגה בקלות ראש עם סעיפי אישום נוספים שלכל אחד מהם יש נק'. האם במידה ואני יורשע ירשמו נק' לכל סעיף שמופיע בכתב האישום?

לא. ביום ההרשעה ירשמו הנקודות רק בגין סעיף האישום החמור מבין סעיפי האישום.


לא קיבלתי בדואר מכתב הדורש ממני לבצע אמצעי תיקון, והסתבר לי כי רישיוני הותלה כאשר נעצרתי ע"י שוטר לבדיקת רישיונות, מה עליי לעשות? מה זה אומר התליית רישיון?

התליית רישיון זוהי סנקציה של משרד הרישוי כאשר נהג לא מבצע את אמצעי התיקון הנדרש ממנו והיא שוות ערך לפסילת רישיון עם כל המשמעויות. ההודעה על הצורך בביצוע קורס נהיגה מונעת נשלח לכתובת הנהג אשר מעודכנת במאגר משרד התחבורה ומשרד הפנים. במידה ועברת דירה ולא עדכנת את כתובתך, כדאי לעשות זאת בהקדם בכדי לקבל מכתבים מהרשויות השונות. כמו כן, ברגע שהשוטר יידע אותך(ועדכן במערכת) על התליית הרישיון שלא היית מודע אליה, בפעם הבאה שתיעצר תירשם כנגדך הזמנה לדין על נהיגה כאשר רישיונך מותלה.


קיבלתי בתקופה דוח מהירות מופרזת ודוח על שימוש בטלפון, יחד זה 18 נק' ורשומות לחובתי 6 נק' מלפני שנה וחצי. מה כדאי לי לעשות?

קודם כל לא לרוץ לשלם!! ברגע תשלום הדוחות ירשמו הנק' לחובתך, תידרש לבצע קורס נהיגה נכונה מתקדם ותקופת המחיקה לנק' יעמוד על 4 שנים במקום שנתיים. מדובר במצב אשר מעמיד את רישונך בסכנה ומקרב אותך ל 36 נק' אשר יגרמו לפסילת רישיונך ל 3 חודשים. על כן, מומלץ לקבל ייעוץ מעורך דין לתעבורה אשר יבחן באם יש כשלים בדוחות בכדי לנסות ולמחוק את הנק'.



 

ככלל, מומלץ בכל דוח תעבורה עם נקודות לקבל ייעוץ מעו"ד לתעבורה בטרם תשלום הדוח בכדי למחוק את הנק' ולהימנע מרישום וצבירת נק'.

 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page