top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד ערן וייסמן

האם אני צריך עו"ד לתעבורה?

רישיון הנהיגה היום הינו מצרך חשוב והכרחי להתנהלות היומיומית של כולנו. בין אם זה לצרכי עבודה, משפחה ופנאי. סיטואציה בה אדם נפסל מלהחזיק רישיון נהיגה גם אם לתקופה קצרה הינה קשה ופוגעת פגיעה משמעותית בהתנהלות היומיומית של אותו אדם.


באותה נשימה ניתן לומר כי כמעט כל נהג היה מעורב בסיטואציה בה קיבל דו"ח תעבורה או הזמנה למשפט בגין עבירת תעבורה.

רישיון נהיגה

נהגים רבים שואלים עצמם אם יש טעם להיעזר בשירותיו של עו"ד לתעבורה או שמא יכולים הם להסתדר לבדם ללא עו"ד. אז האם ניתן באמת להסתדר בבית משפט לתעבורה ללא עו"ד לתעבורה?


בשנים האחרונות קיימת מגמה להילחם בעברייני התנועה ובאלו אשר מסכנים את משתמשי הדרך, על כן חלה עלייה משמעותית באכיפה של משטרת ישראל בכבישי הארץ ובכבישי הצפון בפרט. מתיקי התעבורה שמגיעים למשרדי נראה כי גם בתוך הערים השונות כמו בית שאן, מגדל העמק, נצרת, טבריה, עפולה, צפת וערים נוספות חלה עלייה משמעותית בדוחות התנועה שחולקו לנהגים. כל זאת בתוספת אמצעים אלקטרונים חדישים, מגוונים ורבים.

האכיפה מתבצעת בכל קשת עבירות התעבורה החל משימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, נהיגה במהירות מופרזת, אי ציות לתמרורים, נהיגה תחת השפעת אלכוהול, תאונת דרכים, עקיפה בקו הפרדה רצוף או עקיפה בדרך לא פנויה ועוד עבירות רבות. על כן, היום הסיכוי של נהג לקבל דו"ח הוא גבוה מבעבר.


בנוסף, שיטת הניקוד של משרד התחבורה עברה שינויים משמעותיים ועבירות שהיו ללא נקודות שונו לעבירות עם נק' כמו גם הגדלה של מספר הנק' בעבירות רבות. בשל שינויים אלו והסנקציות הקשות המוטלות על נהגים שצברו נקודות יש להימנע ככל האפשר מרישום נקודות לחובתכם וזאת ללא קשר לענישה בבית המשפט לתעבורה.

לאור האמור לעיל, השילוב של הענישה בבתי המשפט לתעבורה יחד עם רישום הנקודות במשרד הרישוי עלולים לפגוע פגיעה משמעותית ברישיון הנהיגה הכוללת פסילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת, התליית רישיון נהיגה במשרד הרישוי, סנקציות לחידוש רישיון הנהיגה כמו מבחן עיוני ו/או מעשי, קנס כספי ואף במקרים מסוימים מאסר בפועל.


עורך דין לתעבורה בצפון מכיר את שיטות האכיפה השונות, מיקומי האכיפה, ויודע למצוא את הכשלים בדו"ח התנועה או בכתב האישום. לימוד חומר הראיות הינו שלב קריטי אשר באמצעותו ניתן לבחון באם האכיפה של השוטר בוצעה בהתאם לנהלי האכיפה של המשטרה ו/או ובהתאם להוראות היצרן של מכשיר האכיפה הספציפי. כאשר האכיפה לא עמדה בתנאים אלו לא ניתן להסיק באם הדו"ח או כתב האישום עומד בנטל ההוכחה בבית המשפט ועל כן ניתן במקרים רבים להגיע להסדר טיעון אשר ירכך את האישום כלפי הנהג ובכך להימנע מענישה משמעותית ואף רישום נקודות.


לעומת זאת, אני נתקל בנהגים אשר מגיעים לבית משפט לתעבורה ללא ייצוג של עו"ד לתעבורה ומעלים בפני התובע או בית המשפט טענות לא רלוונטיות ולמעשה מודים בביצוע העבירה תוך מתן הסברים לסיבות שגרמו להם לבצע את העבירה. במקרים רבים הסדרי הטיעון או הענישה של בית המשפט במקרים אלו הינם ברף העליון של מתחם העבירה ולאותו נהג נדמה כי לא יכול היה לסיים בתוצאה טובה יותר, אולם לא כך הדבר.


דוח מהירות

ניתן לומר בצורה חד משמעית כי ייצוג של עו"ד לתעבורה אשר מתמחה בתחום יביא לתוצאות טובות יותר משמעותית וימנע את איבוד רישיון הנהיגה של הנהג. לא זו אף זו, עו"ד לתעבורה בוחן את מכלול הנתונים של הנהג. החל מעברו התעבורתי, מצב הנקודות הרשומות במשרד הרישוי, באם הינו נהג חדש ונתון לסנקציות נוספות ועוד. כל זה בכדי לטפל בכל ההיבטים בצורה כוללת ולמנוע פגיעה עתידית ברישיון.


לסיכום, נהג אשר רישיון הנהיגה חשוב והכרחי לו ומבצע שימוש יומיומי ברכב, עליו להימנע ככל הניתן מרישום נק' במשרד הרישוי. דו"ח תעבורה אשר ניתן לסיימו בתשלום מסכן את הרישיון ובטרם התשלום מומלץ ורצוי לקבל ייעוץ מעו"ד בכדי לבחון באם ניתן למחוק את הנקודות. כאשר מדובר בעבירות חמורות יותר עם הזמנה למשפט, ייצוג של עו"ד לתעבורה יניב את התוצאה הטובה ביותר ועל כן מומלץ ורצוי להיות מיוצג ע"י עורך דין לתעבורה בצפון.





bottom of page